mandag 30. mai 2005

Familieløypa -- 8 km i variert terreng

Trim, Trask og Tusle har prøvegått Familieløypa. Den er totalt 8 km, av det 2,5 km etter bygdevegen. Løypa er i fint hold, med utsikter til å bli litt våt på beina. Litt myr er ikke til å komme utenom. Det er laga fine overganger, men det skal mye til å gå tørrskodd i joggesko.

Et tips er å legge igjen tørre strømper og sko på skolen, da gjør det ikke noe om du blir våt. Ellers er gummistøvel eller godt impregnerte fjellsko den beste.

Starten er på Sekken oppvekstsenter (skolen) og vi følger bygdevegen i 2,5 km til kirka og Herdebreibautaen. Så er det ut i terrenget og bra stigning. Her er løypa stort sett tørr og fin. Etter nye 2,5 km kommer vi inn på en skogvegsrundkjøring. Her går vi ikke helt rundt, men fortsetter i terrenget på andre sida i ei nokså bratt skråning. Og nå blir det fint skogsterreng med endel små myrer. Det er laga noen klopper og lagt ut noen steiner. Det går fint an å ta seg noen småslurker vann, litt myrsmak er bare bonus.

Vi nærmer oss det høyeste punktet, Fonnin, med praktfull utsikt ned i Engvika og mot Nesjestranda. Her er det strekt en del tau som sikring, ikke gå utenom disse. De som går sammen med barn som liker å utforske, vær sikker på at de respekterer stengsler som er satt opp. På Fonnin er det ei turkasse, der du kan skrive deg inn i ei bok.

Så bærer det videre i flott skogsterreng, før det skråner nedover mot Engvika og det vi kaller Geitastien. Men vi tar av til venstre ved pilene og følger løypa over en kanal og nedover en skogveg langs et tett granfelt. Her finner du Sekkens største stein? og ei flott maurtue. Videre over ei dyrka myr til vi kommer til et skilt det står Gapahuk på.

Her går vi langs Eikarøra med skolens gapahuk og ei jaktbu. Videre fram til et nytt kryss som har pil mot Trollskogen. Vil du drive litt skremmeri, kan du godt stikke innom her, men vi skal ta av til venstre og gå nedover skogvegen, tar av igjen til høyre og kommer ned til lærerboligen som ligger rett ovenfor skolen. Og du er i mål og kan spandere på deg en lapskausmiddag eller kjøle deg ned med en is. Det var vel en fin tur.

Skulle noe komme i vegen slik at du ikke kan delta på årets Herdebreimarsj, så fortvil ikke. Løypene ligger der hele året, og det kommer bestandig en ny marsj neste år.

Mette Heimdal Eik (tekst og foto)